17.01.23
ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ MY DATA

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Στις 31/12/2022 δημοσιεύθηκε η απόφαση Α.1188 για τα My Data. Εδώ σημειώνουμε τα σημαντικότερα σημεία που πρέπει να προσέξει κάθε επιχείρηση σχετικά με τα παραστατικά που εκδίδει.

Αρχικά πρέπει να γίνει να σαφές, ότι ουσιαστικά τα My Data είναι ακόμα σε δοκιμαστική λειτουργία, με την έννοια ότι δεν υπάρχουν ακόμα κυρώσεις ούτε πρόστιμα για εκπρόθεσμες διαβιβάσεις. Η ΑΑΔΕ σε όλα τα σεμινάρια και τις ενημερώσεις επαναλαμβάνει ότι η υποχρεωτικότητα αφορά μόνο στη διαβίβαση των στοιχειών, δεν αφορά ακόμα ούτε στην προθεσμία ούτε στην ορθότητα διαβίβασης.

Οπότε ακόμα και όσες επιχειρήσεις δεν είναι ακόμα έτοιμες, δεν υπάρχει κανένας λόγος για πανικό ή άγχος. Υπάρχει χρόνος προετοιμασίας. Από όσα λέγονται μπορούμε να εικάσουμε με σχετική ασφάλεια, ότι πριν το 2024 δεν αναμένεται να οριστούν πρόστιμα. Είναι δε απολύτως σίγουρο ότι όταν τα πρόστιμα ανακοινωθούν δεν θα αφορούν αναδρομική περίοδο.

 

ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗΣ

Η έκδοση και διαβίβαση παραστατικών μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους:

  1. Με πάροχο τιμολόγησης. Όποια επιχείρηση επιλέξει αυτόν τον τρόπο, υποχρεούται να τον χρησιμοποιεί αποκλειστικά. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύστημα που εισάγεται στην έκδοση των παραστατικών, όπως είχαμε συνηθίσει την θεώρηση των παραστατικών από φορολογικό μηχανισμό, το οποίο κάνει απευθείας διαβίβαση. Υπάρχουν συγκεκριμένες εταιρείες που λειτουργούν ως πάροχοι και χρεώνουν ανάλογα με τον όγκο των παραστατικών χονδρικής και λιανικής που εκδίδονται. Η διαβίβαση μέσω παρόχου γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Το κράτος δίνει κίνητρο στις επιχειρήσεις που επιλέγουν πάροχο, να παραγράφει τις εταιρικές χρήσεις στα τρία έτη, από τα πέντε που ισχύουν
  2. Μέσω λογιστικού ή εμπορικού συστήματος. Ο χρόνος διαβίβασης μέσω του τρόπου αυτού είναι 24 ώρες, αλλά από το 2024 θα γίνει σε πραγματικό χρόνο.
  3. Μέσω του δωρεάν συστήματος e-timologio της ΑΑΔΕ
  4. Μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρισης. Αυτόν τον τρόπο μπορούν να τον χρησιμοποιήσουν μόνο επιχειρήσεις που την προηγούμενη χρήση εξέδωσαν ως 50 τιμολόγια ή αν τηρούν απλογραφικά βιβλία και δεν ξεπέρασαν 50.000 τζίρο, ανεξαρτήτως αριθμού τιμολογίων. Αυτές οι επιχειρήσεις μπορούν να εκδώσουν χειρόγραφο τιμολόγιο (χειρόγραφο θεωρείται και το τιμολόγιο που εκδίδεται και μέσω word, excel, pdf, κλπ) και μετά θα πρέπει εντός 24 ωρών να διαβιβάσουν τα δεδομένα των τιμολογίων ή των αποδείξεων λιανικής, μέσα από την ειδική φόρμα καταχώρισης.

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Σε προηγούμενες ενημερώσεις είχε ειπωθεί ότι δεν μπορεί να γίνει συνδυασμός τρόπος διαβίβασης. Αυτό είχε ειπωθεί και σε σεμινάρια και σε προφορικές απαντήσεις του τηλεφωνικού κέντρου της ΑΑΔΕ. Μετά από μελέτη των διατάξεων όμως, έχει γίνει σαφές ότι αυτό δεν ισχύει. Ο συνδυασμός απαγορεύεται μόνο για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν τον πάροχο τιμολόγησης. Στην περίπτωση αυτή η έκδοση των παραστατικών γίνεται αποκλειστικά και μόνο μόνο παρόχου.

Περιορισμός ασφαλώς υπάρχει και σχετικά με την ειδική φόρμα καταχώρισης. Την μέθοδο αυτή μπορούν να την χρησιμοποιήσουν αποκλειστικά και μόνο επιχειρήσεις που κατά την προηγούμενη χρήση δεν είχαν εκδώσει παραπάνω από 50 τιμολόγια ή αν ήταν επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και δεν είχαν ξεπεράσει τον τζίρο των 50.000 ευρώ, ανεξαρτήτως ποσότητας τιμολογίων.

Οπότε μια επιχείρηση που έχει εμπορική διαχείριση και εκδίδει και διαβιβάζει από εκεί, θα μπορεί να χρησιμοποιεί και το e-timologio. Προσοχή όμως. Στην περίπτωση αυτή τα παραστατικά που εκδίδονται από το e-timologio θα πρέπει να φέρουν διαφορετική σειρά και δική τους αρίθμηση, ξεχωριστή από τα παραστατικά που εκδίδονται από το εμπορικό πρόγραμμα.

Επίσης μια επιχείρηση που εντάσσεται στα κριτήρια χρησιμοποίησης της ειδικής φόρμας καταχώρισης, μπορεί να εκδίδει παραστατικά είτε μέσω εμπορικής διαχείρισης, είτε μέσω του e-timologio, είτε χειρόγραφα τα οποία και θα διαβιβάζονται μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρισης.. Προσοχή όμως, κάθε διαφορετικός τρόπος έκδοσης, θα πρέπει να έχει την δική του σειρά και την δική του αρίθμηση.

Σχετικά με το e-timologio

Το e-timologio έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα σε σχέση με τα υπόλοιπα προγράμματα εμπορικής διαχείρισης: δεν μπορεί να έχει χειρόγραφη σειρά. Αυτός ήταν και ο λόγος που πολλές επιχειρήσεις δίσταζαν να το χρησιμοποιούν, όταν υπήρχε η λανθασμένη εντύπωση ότι δεν γινόταν συνδυασμός διαβίβασης. Τώρα όμως που είναι σαφές ότι γίνεται συνδυασμός τρόπων διαβίβασης, αν το e-timologio κάποια στιγμή δεν λειτουργεί, αλλά ο πελάτης σας έχει απόλυτη ανάγκη να λάβει το τιμολόγιο ή την απόδειξη εκείνη την στιγμή, μπορείτε να την εκδώσετε χειρόγραφα και είτε να την διαβιβάσετε με την ειδική φόρμα καταχώρισης, αν εντάσσεστε στα όρια χρήσης της είτε να την διαβιβάσετε μέσω λογιστικής ή  εμπορικής διαχείρισης.

 

 Τα υπόλοιπα σχετικά με τα My Data αφορούν εμάς ως λογιστές σας. Τα My Data δεν περιορίζονται μόνο στην διαβίβαση των εσόδων και τη λήψη και χαρακτηρισμό των εξόδων. Πρόκειται για πλήρες σύστημα ηλεκτρονικών βιβλίων, στα οποία καταχωρίζονται όλα τα δεδομένα, π.χ. αποσβέσεις, μισθοδοσία και λοιπές τακτοποιητικές εγγραφές. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ολοκληρωμένο σύστημα που θα έχει αναλυτικές εγγραφές για όλα τα δεδομένα που έχουν οι δηλώσεις, όπως ΦΠΑ, ΦΜΥ, βεβαιώσεις αποδοχών και το Ε3. Είναι ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο της ΑΑΔΕ το οποίο μέχρι να στηθεί και να εμπεδωθεί πλήρως απαιτεί από εμάς πρόσθετες εργασίες. Θέλουμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι η ομάδα της New Accounts παρακολουθούμε τις εξελίξεις στα My Data και είμαστε δίπλα σας να σας καθοδηγήσουμε σωστά, χωρίς να προτρέχουμε και να σας δημιουργούμε άσκοπες ανησυχίες. Είμαστε εδώ να σας λύσουμε κάθε απορία, αλλά παρακαλούμε μην παρασύρεστε από δημοσιεύματα και λοιπές ενημερώσεις οι οποίες μπορούν άθελά τους να προκαλέσουν λανθασμένες εντυπώσεις. Το έργο των My Data είναι μεγάλο και βιαστικές κινήσεις δεν προσφέρουν τίποτα.